hur jag började rida och min resa

Det började för några år sedan, då jag satt och kolla på bilder när mamma hade häst o det där. Så då sa jag att jag också ville börja rida. Så mamma ringde till skogslotten och så två veckor efter det fick jag provrida. Under tiden fick jag rida på Malin bayards B-ponny några gånger. För en kompis bodde granne med henne och hjölpte till med ponnyn så fick jag också rida. Så det är han som typ lärt mig rida. Sen prova på red jag 2 gånger och sen börja i en nybörjar grupp. Men fick gå upp ganska snabbt till fortsättnings grupp för jag kunde ju redan rida lätt, svänga, bromsa och ja grunderrna. Så jag red 1 dag i veckan. Sen fick vi lära oss att galoppera. Jag gick upp till M1, så gick jag på ridläger. Hade en lat ponny vid namn benjamin. Lärde mig ännu mer. Dock så var det bara dag ridläger.
Sen efter det gick vi upp till M2. Lärde mig mer så som, skänkelvikning, framdelsvändning och massor av vägar.  Började va med på klubbens clearounder typ 30-40 cm... Var på ridläger, träffade underbara vänner, lärde mig massor och det var grymt kul, hade blondie påå det ridlägret. Det gick bra till näst sista dagen då hon bara stannade hela tiden på hinder.. Rammla av hoppa upp igen osv. Men vann ponny galoppen , vilket var sjukt kul!
Sen efter sommaren så fortsatte jag gå i M2, sen blev vi uppflyttade till M3, typ ingen skillnad. Gjorde nästan samma saker. Gick i M3 ca ett halv år? Sen kom sommaren, va på ridläger. Hadde en jobbig häst som heter Ofelia, väääldigt bråkig att rida. Sparka bakut och bocka varje ridpass pga hon inte ville gå & jag la på spöt och hon stog bara och sparka. Men i hoppningen när hon väl lyssna så gick det helt okej ! 
Ofelia - Tove Arvidsson
Men under sommaren också hade jag Danne. Han lärde mig sjukt mycket, blev säkrare i min ridning. Börja ställa mer krav på hästen & jag utvecklades massor den sommaren! Sen började ridningen igen. Red en gång i M3, sen blev jag uppflyttad till M4, då fick vi börja hoppa högre, ställa mer krav på hästarna & lära mig massor nytt! Tycker denna grupp är jätte bra. 
 
Under den här tiden så första året tror jag det var?  så gick jag på sportlovsridning , då man rider 4 dagar, två dagar dressyr och två dagar hoppning. 
Sen för ca ett år sedan hitta jag min första medryttar ponny Joppe.. Honom hade jag till 6 april då han blev såld. En lat liten ponny som inte gjorde mer än vad han behövde. När man la på spöt så bocka han eller sparka bakut, men det var typ ett måste för att få fram honom. Men han kunde va frammåt också, men inte ofta. Honom var jag med mycket om med. Våra uteritter, hoppning, dressyr. Tog med honom på skogslottens clearound. Gick väll inte så jätte bra. Red som en ko! Men han lärde migg mycket. Sedan när han såldes var jag utan ponny och red bara på ridskola.
Prov red en ny stor häst sedan vid namn ceacar. Men kände sedan att jag ville fortsätta på ponny tiden. Och letade vidare. Hittade sen d-ponnyn Munsboro dandy. Provred honom & sen började på honom på direkten 1 dag i veckan. Sen hade jag honom större del av sommaren då ägarna var bort resta. Kolla när han tävlade. Han lärde mig också mycket. En häst som passa mig parfekt! Började ställa krav osv på honom & jag utvecklades massor på honom. Sen skulle han säljas.. och jag slutade på honom lite innan skolan började. Red alltså inte på 2 veckor typ ?  och tyckte det var så tråkigt! sen börja ridningen igen. Va utan häst ett tag & bara red på ridskola. Sen så skulle jag provrida en häst, men den var ingenting för mig !
så sa dem att en c ponny i stallet behövde och så gick jag och kolla på honom & så snacka vi lite med ägarna. Fastna för honom redan då. Och vi bestämmde provridning. Provridningen gick sådär, han va väldigt pigg osv. Men jag ville ha honom ! sen på lördagen så bestämmde vi att jag skulle vara medryttare på honom & på söndagen bestämmde vi dagar osv. Började på honom på måndagen. På måndagen va vi med om en olycka, men det gick bra med både han och mig. Sen efter någon vecka börja jag känna honom, ställa krav & nu går det sjukt bra för oss! På lördag ska vi rida våran första tävling i dressyr! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0